Kemahiran proses dibahagikan kepada
kemahiran proses sains asas (Basic Science Process Skills) dan kemahiran proses
sains bersepadu (Integrated Sciene Process Skill)
Sesuai dengan peringkat awal
perkembangan kognitif kanak-kanak dalam aras “pengendalian konkrit” dan “pengendalian
formal” yang diutarakan oleh Piaget, Kemahiran Proses Sains Asas merangkumi
kemahiran-kemahiran berikut:
KPS 1               :               Memerhati
KPS 2               :               Mengelas
KPS 3               :               Mengukur
dan menggunakan nombor
KPS 4               :               Membuat
inferens
KPS 5               :               Meramal
KPS 6               :               Berkomunikasi
KPS 7               :               Menggunakan
perhubungan ruang dan masa
Kemahiran Proses Sains Bersepadu yang sesuai diperkenalkan
kepada kanak-kanak pada peringkat perkembangan kognitif yang lebih tinggi
(misalnya, pada peringkat sekolah menengah), merangkumi kemahiran-kemahiran
berikut:
KPS 8               :               Mentafsir
maklumat
KPS 9               :               Mengawal
pembolehubah
KPS 10            :               Mendifinisi
secara operasi
KPS 11            :               Membuat
hipotesis
KPS 12            :               Mengeksperimen
assalam
ReplyDelete